W połowie lat 60-tych XX wieku w ZSRR brakowało nowoczesnego samochodu osobowego, odpowiadającego najnowszym trendom i mogącego uzupełnić i częściowo zastąpić Pobiedy i Wołgi. W 1966 roku Rosjanie podpisali umowę z włoskim koncernem FIAT na produkcję licencyjną samochodu Fiat 124. Przez 4 lata trwały intensywne przygotowania do podjęcia tego wyzwania. M.in. zbudowano całkowicie nową fabrykę w Togliatti (WAZ – Wołżanskij Awto Zawod) oraz znacznie przekonstruowano włoskie auto, dostosowując je do możliwości produkcyjnych oraz warunków drogowych w Związku Radzieckim. Wśród 800 zmian, najważniejszymi były: powiększenie prześwitu, zmienione zawieszenie z układem hamulcowym, zmodyfikowana skrzynia biegów i sprzęgło oraz wzmocnione nadwozie, a w kabinie nowe fotele. Inna była także jednostka napędowa, z rozrządem z wałkiem w głowicy, większą średnicą cylindrów i mniejszym skokiem tłoka. Produkcję samochodu znanego w ZSRR jako WAZ 2101 жигули (Żyguli) 1200, a zagranicą jako Łada 1200 rozpoczęto w 1970 roku. Już rok później z fabryki wyjechały pierwsze samochody w wersji kombi (WAZ 2102). Pierwsza wersja Żyguliego produkowana była przez 4 lata, a rozpoznać ją można po „kłach” na zderzakach oraz pełnych tylnych słupkach kabiny bez wywietrzników. Nowe modele, produkowane od 1974 roku pozbawione były tych elementów. Żyguli / Łada 1200 był bardzo długowiecznym modelem – ostatnie auta opuściły fabrykę w Togliatti w 1988 roku (!).
Dane techniczne:
Czterodrzwiowy, pięciomiejscowy sedan
Długość: 413 cm
Szerokość: 162 cm
Wysokość: 145 cm
Masa własna: 945 kg
Napęd: 4-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy WAZ-2101
Pojemność skokowa: 1198 cm3
Moc: 62 KM
Prędkość maksymalna: 135 km/h
Zużycie paliwa: 6,3 l/100 km (cykl mieszany, dane katalogowe)