Opel Kapitän (1938)

Ostatni z osobowych samochodów Opla, który zdążył pojawić się przed rozpoczęciem II wojny światowej. Oficjalna prezentacja nastąpiła wiosną 1939 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie, choć produkcję rozpoczęto w 1938 roku. Auto bardzo nowoczesne w tamtym okresie, m.in. posiadało samonośne nadwozie, a silnik o pojemności 2,5 l (znany z wcześniejszego Opla Super 6 i ciężarówki Blitz 2,5-32) pozwalał na osiągnięcie prędkości maksymalnej 118 km/h (inne dane wskazują nawet na 126 km/h).

Kapitän dostępny był w kilku wersjach nadwozia. Najliczniejszy był czterodrzwiowy sedan, pozostałe modele to dwudrzwiowy sedan i dwudrzwiowe kabriolety. Łącznie w latach 1938-1940 wyprodukowano ponad 25000 egzemplarzy Kapitäna. Po wojnie na krótko powrócono do produkcji auta, w niemal niezmienionej postaci.

Ciekawostką jest, że eksportowe Kapitäny nazywano początkowo Super 6 (tak samo jak starszy model) ze względów na złe skojarzenia „wojskowej” nazwy samochodu dla odbiorców z innych krajów.

Dane techniczne:

Długość: 4,62 m

Szerokość: 1,66 m

Wysokość: ok. 1,6 m

Rozstaw osi: 2,695 m

Masa własna: ok. 1200 kg

Napęd: rzędowy sześciocylindrowy silnik benzynowy OHV

Pojemność skokowa: 2473 cm3

Prędkość maksymalna: 118 km/h (inne dane 126 km/h)

Średnie zużycie paliwa: 13,4 l / 100 km