GAZ-67B

GAZ-67B

Radziecki samochód osobowo-terenowy opracowany w 1943 roku w wyniku doświadczeń z eksploatacji Jeepów Willysów i Fordów GPW przekazywanych w ramach Lend-Lease z USA oraz nieudanych poprzedników: GAZ-61 i -64. Produkowany przez 10 lat w Fabryce Samochodów w Gorkim (GAZ – Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod), od II poł. 1943 do 1953 roku. Do momentu zakończenia II wojny światowej powstało prawie 5 tysięcy, a łącznie około 93 tysiące GAZów-67. Służył do transportu 4-6 żołnierzy lub ok. 400 kg ładunku, miał możliwość holowania przyczep o masie 800 kg. Często wykorzystywano go w roli ciągnika lekkich dział i moździerzy.
„Czapajew” był także podstawowym samochodem osobowo-terenowym Wojska Polskiego do czasu
wprowadzenia GAZa-69.

 

Dane techniczne:
Długość / szerokość / wysokość: 3,35 / 1,69 / 1,7 m
Masa własna: 1320 kg
Ładowność: 400 kg
Napęd: silnik benzynowy, dolnozaworowy, 4-cylindrowy o pojemności 3285 cm3 i mocy 54 KM
Prędkość maksymalna: 90 km/h