GMC CCKW353

Amerykański samochód ciężarowy GMC CCKW353 był podstawowym środkiem transportu taktycznego w armii Stanów Zjednoczonych podczas II WŚ. Znany jako „Jimmy” albo „dwu i pół tonówka” (z ang „deuce-and-half”) był w użyciu na praktycznie wszystkich frontach na jakich toczono walki.

Jako że zapotrzebowanie rynku na pojazdy tego rodzaju nie było przez zarząd GMC ocenione na zbyt duże, w związku z tym nie przewidywano dużych zamówień i nie rezerwowano odpowiednich mocy produkcyjnych. Co najciekawsze możliwości produkcyjne GMC w ZSRR oceniano na zbliżonym poziomie co cały przemysł samochodowy u naszego wschodniego sąsiada.

Znany szerzej model wojskowy został wdrożony do masowej produkcji w styczniu 1941 roku, która osiągnęła fenomenalną ilość wyprodukowanych egzemplarzy. Samochody te oznaczono jako „type COE – Cabine Over Engine” (z ang. kabina nad silnikiem). We wrześniu 1941 roku podpisano kontrakt na produkcję ciężarówek z inną obudową silnika i przesunięciem kabiny za silnik. Dawało to lepsze rozłożenie ciężaru na osie oraz polepszało własności użytkowe. Potrzebne było też przekazanie produkcji do innych przedsiębiorstw z racji dużego zapotrzebowania – w związku z tym dokumentację produkcyjną przesłano do zakładów Studebacker Corp. of America.

W 1943 roku produkcja w zakładach GMC była ciągła przez 24 godziny na dobę, a każdy nowy samochód opuszczał linię produkcyjną co cztery minuty. W zakładach GMC produkowano na potrzeby armii modele ACKWX-353, AFWX-354, CCKW-352 oraz CCKW-353. Były to cywilne modele z platformami z burtami dla przewożenia ludzi i ładunków. Modele CCKW-352 i CCKW-353 różniły się ramą z różną bazą odpowiednio 145 i 162 calową.

Ciężar przewożonego ładunku wynosił 3 tony w modelu ACKWX-353, pozostałe trzy modele miały ładowność 2,5 tony. Model CCKW-353 miał napęd na wszystkie trzy mosty.

Wszystkie modele produkowane przez GMC miały mechanizm przenoszenia napędu w postaci demultiplikatora. Niektóre modele miały zamontowane z przodu wyciągarki. Wszystkie modele GMC wyposażono w standardowe dla armii USA możliwości holowania (zaczepy i inne wyposażenie). Ciężarówka CCKW-353 była napędzana silnikiem GMC 270 o mocy 140 hp, mogąc jechać z maksymalną prędkością 45 mil/godz., z masą maksymalną 5175 kg. Do jazdy po szosach można było wyłączać napęd na przednią oś.

W roku 1943 otwarta kabina stała się standardem produkcyjnym, który wprowadzono w celu uproszczenia produkcji i w ramach oszczędności surowców. Wiele samochodów tego typu z poprzednim zamkniętym modelem kabiny zostało przebudowanych do skromniejszego standardu.

Podstawowe modele odmian transportowych były wyposażone w jeden z trzech rodzajów platform: całkowicie stalowej, stalowej z drewnianymi burtami oraz całkowicie drewnianej. Każdy z tych trzech typów platform posiadał składane ławki mogące zabrać do szesnastu w pełni wyposażonych żołnierzy, lub po złożeniu ich samochód mógł służyć do przewożenia ładunku.

Dodatkowo standardowa rama w miejsce platformy mogła być wyposażona w wiele dowolnych wersji nadwozia m.in. w specjalne wyposażenie do przewożenia bomb, wywrotkę, wyposażenie do przewozu żywego inwentarza, cysterny na paliwo lub wodę i transportera z podnośnikiem (do obsługi samolotów). Montowano także nadwozia typu van ze specjalistycznym wyposażeniem np. ruchome warsztaty, banki krwi, warsztaty naprawcze artylerii czy wozy łączności.

Ciężarówka GMC była używana masowo  przez wojska alianckie na froncie zachodnim , jak i przez Armię Czerwoną na froncie wschodnim. Pojazdy te trafiły do ZSRS drogą morską w ramach umowy Lend-Lease.
Łącznie wyprodukowano ponad 800 tyś. tych samochodów, z czego w zakładach GMC 562 750 egzemplarze.

 

Silnik: typu GMC 270, benzynowy, rzędowy, 6 cylindrowy, OHV, chłodzony cieczą
Układ zasilania: gaźnikowy, wolnossący
Pojemność skokowa: 4420 cm³
Moc maksymalna: 102 KM przy 2750 obr./min
Skrzynia biegów: mechaniczna
Rodzaj napędu: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu, 6×6
Ogumienie: 7,5×20″
Długość: CCKW 3520 – 5865 mm (6220 mm z wciągarką)
CCKW 3530 – 6509 mm (6864 mm z wciągarką)
Szerokość: 223,5 cm
Wysokość: 236,2 cm
Rozstaw osi: CCKW 3520 – 3683 mm
CCKW 353 – 4166 mm
Prześwit: 250 mm
Masa: CCKW 352 – 4695 kg
CCKW 353 – 4785 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 151 l
Prędkość maksymalna: 72 km/h (na szosie)
Zasięg: 480 km
Zdolność pokonywania wzniesień: 54°