Stal 258 (WA-2)

31 sierpnia 2018 r. mija 38 rocznica podpisania „Porozumień Sierpniowych” w hali BHP w Stoczni Gdańskiej im. Lenina, które zakończyły falę strajków, które rozpoczęły się w sierpniu 1980 r. na wybrzeżu, ale wkrótce ogarnęły wiele miast w Polsce. Ze strony Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego sygnatariuszem był Lech Wałęsa, a delegację rządową reprezentował Mieczysław Jagielski. To jedno z najważniejszych wydarzeń na drodze do wolności naszego kraju, a 21 postulatów MKS zostało uznanych za jeden z najważniejszych dokumentów w historii i wpisane zostało na listę UNESCO – Pamięć Świata.

Nawiązując do tych wydarzeń przedstawiamy małą dioramę – Lech Wałęsa na wózku akumulatorowym Stal-258 (inna nazwa WA-2) z tablicami przedstawiającymi 21 postulatów Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego.

Jezdniowy wózek akumulatorowy Stal 258 został opracowany i był produkowany przez kombinat Huta Stalowa Wola od lat 60. Przeznaczony był do transportu towarów o masie do 2 ton na terenie fabryk i zakładów przemysłowych, pomiędzy wydziałami i halami produkcyjnymi. Bardzo powszechnie wykorzystywany także do przewożenia poczty i bagażu na dworcach kolejowych i lotniskach. Pojazd wyposażony w kola pneumatyczne, posiadał także hak, co pozwalało holować nawet kilka przyczep.

Ciekawostką nawiązującą do scenki przedstawionej w naszym muzeum jest to, że w Stoczni Gdańskiej obsługą takich elektrycznych wózków akumulatorowych zajmował się Lech Wałęsa – pracujący na stanowisku elektryka.

Dane techniczne Stal 258 (WA-2):

Długość: 2,22 m

Szerokość: 1,25 m

Rozstaw osi: 1,57 cm

Masa własna 1,5 t

Liczba miejsc: 2

Ładowność: 2 t

Napęd: 2 silniki elektryczne o mocy 2 kW każdy

Pojemność baterii akumulatorowych: 200 Ah

Prędkość maksymalna: 14,5 km/h

Zasięg: do 80 km