IFA W 50

Pod koniec lat 50. w fabryce Ernst Grube w Werdau rozpoczęto prace nad skonstruowaniem już dość anachronicznej ciężarówki IFA S4000-1. W 1961 roku zbudowano prototyp oznaczony jako W45, który był już bardzo zbliżony do finalnego modelu W50. W przeciwieństwie do poprzednika, nowa generacja ciężarówek miała kabinę wagonową umieszczoną nad osią przednią. Aby móc podjąć wielkoseryjną produkcję nowego pojazdu, władze NRD zdecydowały się na budowę całkowicie nowej fabryki w Ludwigsfelde, na południe od Berlina. 1 lipca 1965 roku w nowo wybudowanych zakładach VEB IFA ruszyła produkcja ciężarówek W50. Do końca roku bramy fabryki opuściło 855 pojazdów. Standardowy model W50L był wyposażony w napęd 4×2, jednak dość szybko do produkcji weszła odmiana W50LA z napędem 4×4, której głównym odbiorcą było wojsko, budownictwo, straż pożarna oraz energetyka. Z myślą o rolnictwie stworzono wersję W50LA/Z z napędem 4×4 oraz przystawką odbioru mocy do napędu maszyn żniwnych. Rolnicza IFA była wyposażona w grubsze i pojedyncze ogumienie. Dla potrzeb transportu dalekobieżnego przygotowano odmianę z dłuższą kabiną sypialną, natomiast dla straży pożarnej oraz energetyki wytwarzano kabiny załogowe. IFA W50 była napędzana czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 6,6 l i mocy 110 KM, którego moc w 1967 roku została zwiększona do 125 KM. Ciężarówki W50 produkowano w 60 wariantach i 240 wersjach. Trafiały one na eksport m.in. do Czechosłowacji, Rumunii, Polski, na Węgry, a także do Wietnamu, Mozambiku i Iraku. Wersje wysyłane do Afryki wyposażano w solidniejsze zderzaki oraz stalowe skrzynie ładunkowe. W 1987 roku pojawiła się zmodernizowana wersja L60 z odchylaną kabiną pod którą pracował sześciocylindrowy silnik o pojemności 9,2 l i mocy 180 KM. W sierpniu 1990 roku zakończono produkcję modelu L60 liczbą 20 289 egzemplarzy. 17 grudnia 1990 roku zakończono produkcję modelu W50 liczbą 571 789 egzemplarzy. Obecnie fabryka w Ludwigsfelde należy do firmy Mercedes-Benz Trucks.

Silnik: R4 6,6l 125 KM

Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna

Napęd: AWD (obie osie)