W 1966 roku wszedł do produkcji następca cenionego przez użytkowników, choć już wyraźnie
przestarzałego Wartburga 312. Nowy model w Niemczech w pierwszym okresie nazywano „Der neue
1000″, natomiast jego oznaczenie 353 zaczęło oficjalnie być używane dopiero po pewnym czasie. Pod
nową karoserią kryły się jednak anachroniczne rozwiązania znane z poprzedniej generacji. Nadwozie
oparto na ramie nośnej a pod maską nadal pracował silnik dwusuwowy o mocy 45 KM. Dzięki płaskiej
podłodze i kanciastemu nadwoziu udało się wewnątrz auta wygospodarować sporo przestrzeni. W
bogatszej wersji de Luxe można było całkowicie składać oparcia przednich foteli, tworząc miejsca do
spania.
Tradycyjnie już dla produktów z Eisenach, do produkcji trafiły także odmiana kombi, nazywana
Tourist. W latach 80. w stosunkowo niewielkich ilościach produkowano pickupa o nazwie Trans. W
latach 1970-71 powstała również seria 8 sztuk „terenowych” Wartburgów typ 353/400 wyposażonych w
otwarte nadwozie z poliestru, mogących nawet pływać. W 1975 roku wprowadzono wersję 353W,
dostosowaną do nowych wymogów w zakresie bezpieczeństwa. Począwszy od 1982 roku atrapę
chłodnicy, ramki reflektorów i zderzaki lakierowano na czarno. Ostatnia modernizacja miała miejsce pod
koniec 1984 roku, gdy w Wartburgu 353S wprowadzono nowe większe reflektory wbudowane w
zintegrowany pas przedni oraz spoiler z miejscem na lampy przeciwmgielne. Chłodnica została
przeniesiona przed silnik. Na życzenie klienta stosowano dźwignię zmiany biegów zamontowaną w
podłodze, a nie przy kierownicy.
W 1988 roku zaprezentowano Wartburga 1.3 wyposażonego w silnik czterosuwowy dostarczany
przez Volkswagena. Ostatni samochód z logiem Wartburga zjechał z taśmy fabryki w Eisenach 10
kwietnia 1991 roku.
Liczba miejsc 5
Liczba drzwi 5
Moc 50 KM, 58 KM
Pojemność skokowa silnika 993 cm3, 1272 cm3
Liczba cylindrów 4
Skrzynia biegów Manualna
Napęd przedni