Podstawowy niemiecki lekki samochód terenowy używany przez Wehrmacht i Waffen SS w czasie II wojny światowej. Charakterystyczna nazwa Kübelwagen wywodzi się od wcześniejszych pojazdów tej klasy. Były to samochody z otwartym nadwoziem, pozbawione drzwi, więc zamontowane w nich siedzenia „kubełkowe” (kübelsitze) zabezpieczały załogę przed wypadnięciem w czasie jazdy terenowej. Do lekkich terenówek Armii Niemieckiej przelgnęła więc nazwa Kübelsitzwagen (potem skrócona do Kübelwagen) i tak już zostało. Historia VW Typ 82 rozpoczyna się w końcu lat 30., gdy pojawiło się zapotrzebowanie na wojskową wersję słynnego VW „Garbusa”. Konstrutorzy Volkswagena, w tym Ferdinand Porsche, na jego bazie w bardzo krótkim czasie zbudowali prototyp VW Typ 62 bardzo przypominający jeszcze swój pierwowzór. Po serii testów dokonano wielu zmian, m.in. pojawiło się nowe, charakterystyczne prostoliniowe nadwozie z blachy usztywnionej wytłoczeniami. Pojazd z silnikiem o pojemności zaledwie 985 cm3 napędzajacym tylko tylną oś okazaę się bardzo udany i ze względu na małą masę (ok. 720 kg) świetnie spisywał się podczas jazdy nawet w bardzo trudnym terenie. Testy pojazdów przedprodukcyjnych w warunkach bojowych odbyły się już podczas kampanii w Polsce we wrześniu 1939 roku. Po dalszych zmianach w konstrucji, gotowy do produkcji seryjnej pojazd nazwany ostatecznie VW Type 82 (a w terminologii wojskowej le.gl.Pkw-Kl Typ 82) rozpoczęto wytwarzać od wiosny 1940 roku w fabryce Stadt des KdF-Wagens (dzisiejszy Wolfsburg). Do końca wojny wyprodukowano ponad 50 tysięcy egzemplarzy Kübelwagenów.
Dane techniczne:
Liczba miejsc: 4
Długość: 3,74 m
Szerokość: 1,6 m
Wysokość bez dachu: 1,11 m; z dachem 1,65 m
Rozstaw osi: 2,4 m
Masa własna: ok. 720 kg
Napęd: czterocylindrowy silnik benzynowy chłodzony powietrzem w układzie bokser, zamontowany w tyle pojazdu
Pojemność skokowa: 985 cm3 (od poł. 1943 r. – 1131 cm3)
Moc: 24 KM (od poł. 1943 r. – 25 KM)
Prędkość maksymalna na drodze: 80 km/h
Zasięg maksymalny: 450 km