Syrena to pierwszy samochód osobowy polskiej konstrukcji produkowany seryjnie po II wojnie światowej. Jej historia rozpoczyna się wiosną 1953 roku, kiedy to Fabryka Samochodów Osobowych otrzymała zlecenie opracowania auta osobowego z małolitrażowym silnikiem. Prototyp zaprezentowano już po kilku miesiącach – 31 grudnia. Kolejne pojazdy testowe powstawały w latach 1954-55. Wszystkie poddawano intensywnym próbom, m.in. podczas długodystansowych rajdów. Testowano w nich różne jednostki napędowe, a także kilka typów nadwozi: drewnianych i drewniano-metalowych. Ostatecznie po 4 latach prób, wiosną 1957 roku ruszyła produkcja seryjna Syreny 100 o całkowicie metalowym nadwoziu osadzonym na podłużnicowej ramie. Napęd stanowił dwucylindrowy, dwusuwowy silnik S-15 o pojemności 746 cm3 i mocy 27 KM pozwalający rozpędzić auto do 99 km/h. Wiele podzespołów pochodziło z Warszawy M20. W kolejnych latach Syreny systematycznie modernizowano. Pojawiły się modele 101, 102 i 103. W latach 1966-72 produkowano Syrenę 104, w której po raz pierwszy pojawiła się nowa jednostka napędowa – nadal dwusuwowy, ale już trzycylindrowy silnik S-31 o pojemności 842 cm3 i mocy 40 KM z całkowicie zsynhronizowaną skrzynią biegów. Była to też ostatnia Syrena z drzwiami otwieranymi „pod wiatr”. Ostatnią, najliczniejszą wersją był model 105, produkowany przez 11 lat, od 1972 do 1983 roku. Początkowo jeszcze w FSO, ale wkrótce całą producję przejęła Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku-Białej. Syrena 105 miała drzwi z zawiasami z przodu i wiele innych drobnych ulepszeń. Stała się też bazą do powstania dwóch seryjnych odmian osobowo-towarowych: furgonu Syrena Bosto (Bielski Osobowo-Towarowy) oraz dwuosobowego modelu pick-up R20 przeznaczonego dla rolnictwa. Ta wersja popularnej „skarpety” wytwarzana w FSM w latach 1972-83 miała skrzynię ładunkową o powierzchni 2m2 i ładowności do 430 kg. Łącznie w latach 1957-83 powstało ponad 520 tysiecy egzemplarzy wszystkich wersji Syreny.
Dane techniczne Syreny R20:
Liczba miejsc: 2
Długość: 4 m
Szerokość: 1,57 m
Wysokość kabiny: 1,52 m
Rostaw osi: 2,3 m
Masa własna: 920 kg
Ładowność: 500 kg (dwie osoby+350 kg ładunku lub 1 osoba+430 kg)
Prędkość maksymalna: 120 km/h (100 km/h z oponami „błotno-śniegowymi”)
Napęd: trzycylindrowy silnik benzynowy, dwusuwowy S-31
Pojemność: 842 cm3
Moc: 40 KM
Zużycie paliwa: eksploatacyjne 7,5 – 9,5 l (nominalne 8,8 l) / 100 km