Decyzję o rozpoczęciu prac nad następcą Škody 440 Spartak zapadła już w 1955 roku. Mimo iż pierwsze prototypy nowego samochodu osobowego były gotowe już w rok później, to cały proces związany z opracowaniem, przetestowaniem i przygotowaniem jego produkcji trwał aż dekadę. W tym czasie fabrykę AZNP w Mladá Boleslav opuszczały zmodernizowane Spartaki czyli Škody Octavia. Zaprezentowana w 1964 roku Skoda 1000 MB wyróżniała się atrakcyjnie wyglądającym i modnym wówczas nadwoziem czterodrzwiowym oraz całkowicie nową jednostką napędową chłodzona cieczą o pojemności 988 cm3 i mocy 42 KM zamontowaną z tyłu. W 1966 roku ofertę poszerzono o model de Luxe wyróżniający się bogatszym wyposażeniem. W tymże roku podniesiono także moc silnika do 48 KM. Ze względu typowe usterki „wieku dziecięcego”, nowy model Škody nazywano w Polsce nieco złośliwie „1000 Małych Błędów”.
W latach 1966-1968 produkowano także model 1000 MBG de Luxe z silnikiem o mocy 52 KM oraz atrakcyjną dwudrzwiową odmianę nazwaną 1000 MBX de Luxe, która dziś należy do najbardziej poszukiwanych wśród kolekcjonerów. Opracowano także prototypowe samochody z nadwoziem typu kombi, jednak nie weszły one do produkcji.
W 1969 roku zmodernizowano karoserię Škody 1000MB. Owalna ozdoba przedniej ściany została zastąpiona pasem z jasnego tworzywa sztucznego a tylna szyba panoramiczna ustąpiła miejsca mniej efektownej szybie giętej. Samochód ten był produkowany zaledwie przez rok, będąc tak naprawdę odmianą przejściową dla nowej generacji Škody, czyli modelu 100. W latach 1964-1969 wyprodukowano łącznie 420 000 egzemplarzy Škody 1000MB oraz 22 000 samochodów z silnikiem 1100.
Pojemność skokowa 988 cm³
Typ silnika benzynowy
Moc silnika 48 KM (35 kW) przy 4750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 75 Nm przy 3000 obr/min
Umiejscowienie wałka rozrządu SOHC (OHC)
Liczba cylindrów 4
Układ cylindrów rzędowy
Liczba zaworów 8
Typ wtrysku gaźnik
Rodzaj hamulców (przód) tarczowe
Rodzaj hamulców (tył) bębnowe