Transporter opancerzony OT-810

Do kolekcji MTW „Gryf” dołączył transporter opancerzony. Jest to replika niemieckiego transportera piechoty Sd.Kfz. 251 Ausf. D zbudowana na bazie czechosłowackiego transportera Tatra OT-810.  Pojazd został gruntownie przebudowany , dotyczy to zwłaszcza tylnej części, ścian bocznych, oraz góry i wnętrza.  Kolejne modyfikacje i naprawy zostaną wykonane w warsztatach MTW „Gryf” w celu zwiększenia podobieństwa z orginałem.

Transportery Tatra OT-810 były produkowane po zakończeniu II wojny światowej dla armi Czechosłowacji w oparciu o niemieckie transportery Sd.Kfz. 251.

SdKfz 251 został skonstruowany w 1936. Do jego budowy wykorzystano podwozie 3-tonowego ciągnika artyleryjskiego SdKfz 11. Transporter był budowany od 1939.

Powstały cztery warianty produkcyjne, oznaczone Ausf. A, B, C i D, różniące się elementami konstrukcyjnymi kadłuba, rozmieszczeniem otworów obserwacyjnych i strzelniczych. Ostatni wariant – Ausf. D – miał liczne uproszczenia konstrukcji m.in. prostą tylną płytę kadłuba. Wyprodukowano ok. 4 650 pojazdów wersji A-C i 10 602 Ausf D.

Produkcja wojenna odbywała się w zakładach Hanomag, MNH, Fr. Schichau (Elbląg), Wumag, Wasserhütte, Borgward, Evans+Pistor, Deutsche Werke, Büssing-NAG.

Był to bardzo udany średni opancerzony transporter piechoty. Masowo wykorzystany w kampaniach 1939-1941 stał się nieodłącznym elementem Blitzkriegu. Dzięki niemu odziały zmotoryzowanej piechoty niemieckiej pokonywały znaczne odległości w zaskakująco krótkim czasie. Pod koniec wojny w związku ze zbyt niską produkcją czołgów, zaczęto przezbrajać SdKfz 251 w coraz cięższe uzbrojenie tj armaty przeciwpancerne. W ten sposób powstawały na bazie Sd.Kfz 251 niszczyciele czołgów np Sd.Kfz 251 Ausf. D/22 wyposażony w armatę przeciwpancerną PaK 40.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE
Załoga 2 + 12 żołnierzy desantu
Wymiary:
długość całkowita (mm) 5800
wysokość (mm) 1750
szerokość (mm) 2100
Rozstaw gąsienic (mm) 1600
Prześwit (mm) 320
Masa bojowa (kg) 9000
Masa użyteczna (kg) 1500
Zasięg na drodze (km) 300 w terenie (km) 150
Prędkość maksymalna na drodze (km/h) 52,5
Promień skrętu (m) 11,0
Zużycie paliwa na drodze (dm3) 40 (55?)
w terenie (dm3) 80