Samochód osobowy skonstruowany w zakładach FIAT i produkowany we Włoszech w latach 1972-1980. Produkcję licencyjną podjęły także dwa kolejne kraje. W Austrii, w fabryce Styer w Grazu w latach 1973-75 wyprodukowano ponad 2 tysiące egzemplarzy z małolitrażowym silnikiem typu bokser. Jednak głównym producentem tego małego samochodu stała się Polska, gdzie w dwóch zakładach Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej (od 1973 r.) i Tychach (od 1975 r.) powstało ponad 3,3 miliona „małych Fiatów”, z czego prawie 900 000 sztuk wyeksportowano do wielu krajów świata, w tym tak „egzotycznych”, jak Chiny, Chile, Nowa Zelandia czy Kuba. Produkcję rozpoczęto od modelu z silnikiem 0,6 l i mocy 23 KM. Rok 1977 przyniósł pierwszą modernizację, w sprzedaży pojawił się „Maluch” z mocniejszym napędem – silnikiem o pojemności 652 cm3 i mocy podniesionej do 24 KM. Kolejna z „dużych” zmian nastąpiła 10 lat później – powstał model PF 126 Bis. Auto stało się hatchbackiem, a moc silnika o powiększonej po raz kolejny pojemności (do 703 cm3) wzrosła „aż” o 1 KM! Maluch (to idealnie pasujące do małego autka pieszczotliwe określenie, stało się od 1997 roku oficjalną nazwa PF 126p.) według pierwotnych zamierzeń miał być samochodem dla każdego, małym, tanim i ekonomicznym, w sam raz na kieszeń „przeciętnego” Polaka. Rzeczywistość PRL-u bardzo szybko zweryfikowała te plany. W połowie lat 70-tych XX wieku jego cena wynosiła 69 tysięcy złotych, a średnia pensja tylko ok. 3,5 tysiąca. Do tego obowiązywał system przydziałów na samochód. Auto mógł kupić tylko posiadacz „talonu”. Ostatecznie produkcję zakończono w 2000 roku.
Dane techniczne Polski Fiat 126p 650:
Długość: 3054 mm
Szerokość: 1377 mm
Wysokość: 1335 mm
Masa własna: 600 kg
Ładowność: 4 osoby + 40 kg (w sumie 320 kg)
Prędkość maksymalna: 105 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 51,0 sek.
Napęd: dwucylindrowy silnik benzynowy OHV, chłodzony powietrzem.
Pojemność skokowa: 652 cm³
Moc: 24 KM