W 1920 roku inż. Arthur Ade założył w Waltershausen zakład ADE-Werk, który zajmował się produkcją maszyn rolniczych. Wraz z powstaniem NRD zakład został znacjonalizowany i wszedł w skład zjednoczenia IFA oraz przyjął nazwę VEB Fahrzeugwerk Waltershausen. W połowie lat 50. XX wieku rozpoczęto tu produkcję wózka transportowego Diesel-Ameise DK 3, a w 1956 roku do produkcji wszedł Dieselkarre DK 2004 (DK 4), który od grudnia 1959 roku nosił nazwę Multicar 21. Kolejnym modelem produkowanym w zakładach był Multicar 22. W latach 1964 – 1974 roku wyprodukowano 42 500 sztuk tych lekkich pojazdów użytkowych. W porównaniu z poprzednikami model 25 oferował znacznie lepsze warunki pracy kierowcy. Miał on bowiem zamkniętą kabinę jednoosobową umieszczoną po prawej stronie silnika. Aby obniżyć koszty produkcji reflektory przednie zaadaptowano z samochodu Trabant 601, natomiast koło kierownicy z Wartburga 311. Multicary 22 były importowane do Polski głównie w odmianie samowyładowczej, zaopatrzonej w skrzynię o podwyższonych burtach. Auta te służyły do transportu opału. Ich niewielkie wymiary pozwalały sprawnie przejeżdżać przez wąskie bramy. Służby komunalne i techniczne użytkowały natomiast odmiany wyposażone w otwarte skrzynie ładunkowe oraz drabiny mechaniczne. Prezentowany w Muzeum Techniki Wojskowej „Gryf” Multicar 22 jest bardzo ciekawym egzemplarzem, ponieważ pochodzi z początkowego okresu produkcji. Zarówno skrzynia ładunkowa jak i zabudowa tylnej części podwozia nawiązują jeszcze do starszego modelu 21. W późniejszych egzemplarzach skrzynia ładunkowa miała już inną konstrukcję, a także zrezygnowano z osłon podwozia. Również nie otwierane okna w drzwiach kabiny są charakterystyczne dla pierwszej serii Multicarów 22.
Multicar 22 (1964)
Dane techniczne:
Długość: 3,50 m
Szerokość: 1,50 m
Wysokość: 1,93 m
Masa własna: 1 320 kg
Dopuszczalna Masa Całkowita: 3 220 kg
Prędkość maksymalna: 25 km/h
Napęd: silnik wysokoprężny, czterosuwowy, 2-cylindrowy, chłodzony powietrzem
Pojemność skokowa: 800 cm3
Moc: 15 KM (przy 3 000 obr. min.)
Skrzynia biegów: 4+1 (zsynchronizowana)