Pierwszy autobus firmy Mercedes-Benz produkowany systemem modułowym. Dzięki zastosowaniu tej nowatorskiej wówczas metody konstrukcji, autobus ten występował w wersjach o różnej długości (między 8,7 a 12 metrów, od 9 do 15 rzędów siedzeń). Produkcję seryjną rozpoczęto po zaprezentowaniu modelu na Paryskich targach motoryzacyjnych w roku 1974. Przeznaczony był do obsługi tras międzymiejskich i turystycznych. W trakcie osiemnastu lat produkcji, autobus ten był wielokrotnie ulepszany. W roku 1979 wprowadzono wyższe wersje (3,4m wysokości ) 14RHD i 15RHD, do obsługi tras dalekobieżnych (wyposażone między innymi w toalety ). W roku 1985 autobusy tego modelu wyposażono między innymi w ABS. Pojazd napędzany silnikiem z rodziny silników Mercedes-Benz OM400, (V6,V8,V10, V12 od 9,6 do 16 l pojemności). Zanim model ten został zastąpiony przez autobus Mercedes-Benz O404, wyprodukowano 38081 egzemplarzy tego autobusu. Był produkowany na licencji w Jugosławii i Korei Południowej.
Silnik: OM401 – V6 o pojemności 10965 cm3 o mocy 192 KM
Lata produkcji 1974 – 1992 (egzemplarz, będący eksponatem Muzeum Techniki Wojskowej „GRYF” pochodzi 1986 roku.
Liczba Miejsc : 41 + kierowca i pilot