Mercedes–Benz Typ 230 (W143), 1938r.
Luksusowy samochód osobowy produkowany w latach 1937 – 1941, następca wcześniejszego modelu Typ 200, jednak znacznie unowocześniony i lepiej przystosowany do długotrwałej jazdy po autostradach. Przedłużona wersja o rozstawie osi 305 cm (pierwsze serie posiadały rozstaw 270 cm) była dostępna w siedmiu odmianach nadwozia: od dwudrzwiowych, dwumiejscowych kabrioletów, aż po siedmiomiejscowe limuzyny Pullman. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik benzynowy M143 o pojemności 2,23 l i mocy 55 KM. Samochód wyposażono w ciekawe zawieszenie: przednie koła na dwóch poprzecznych resorach, tylna oś łamana z wahliwymi półpochwami, resorowana 4 spiralnymi sprężynami, od 1938 roku dodano także hydrauliczne amortyzatory. Wtedy również jako standard wprowadzono czterobiegową skrzynię biegów. Ciekawą odmianą auta był Typ 260D (oznaczenie fabryczne W138), jeden z dwóch pierwszych na świecie samochodów osobowych produkowanych seryjnie (obok Hanomag Rekord) wyposażonych w silnik diesla. W przedwojennej Polsce niewielu mogło sobie pozwolić na zakup Mercedesa 230, kosztował on blisko 17 tys. zł (dla porównania Polski Fiat 508 – 5,4 tys. zł)
Łącznie wyprodukowano około 20000 egzemplarzy wszystkich wersji omawianego typu Mercedesa.
Dane techniczne M-B Typ 230 (W143):
Długość: 4,58 m
Szerokość: 1,71 m
Rozstaw osi: 3,05 m
Masa własna: 1450 kg
Prędkość maksymalna: 112 km/h
Napęd: rzędowy silnik benzynowy, 6-cylindrowy M143
Pojemność skokowa: 2229 cm3
Moc: 55 KM
Średnie spalanie: 16 l/100 km