KrAZ-255B (1980)

Ciężki, terenowy samochód ciężarowy o dużej ładowności KrAZ-255B został opracowany w połowie lat 60-tych w zakładach w Krzemieńczuku (Kremienczuckij Awtomobilnyj Zawod – KrAZ) w ZSRR. Na przełomie lat 60 / 70-tych XX wieku wprowadzony do wyposażenia Wojska Polskiego. Był przeznaczony do przewożenia żołnierzy i ładunków oraz holowania przyczep w niemal każdych warunkach terenowych. Wykorzystywany w licznych rolach, m.in.: jako ciągnik artyleryjski do holowania 152,4 mm haubicoarmat wz. 1937/85, które po modernizacji wyposażono właśnie w koła od KrAZa, do przewożenia sprzętu parków pontonowych, do ciągnięcia przyczep niskopodwoziowych z czołgami. KrAZy-255 były bazą do powstania wielu pojazdów zadaniowych, m.in. w stacjach radiolokacyjnych różnego przeznaczenia: dalekiego rozpoznania „Marek”; pomiaru wysokości „Zofia-5” i „Zofia-6”; wykrywania i naprowadzania rakiet „Agata” w przeciwlotniczym zestawie rakietowym 2K11 „Krug”. Również dywizjony rakietowe OP wyposażone w rakiety systemu S-75M „Wołchow”, takie jak stacjonujący w Dąbrówce w latach 1963-2001 25.dr OP posiadały etatowo ciężkie ciężarówki KrAZ-255B ,służące głównie jako ciągniki do holowania wyrzutni rakietowych SM-90 oraz przyczep transportowych PS-6R przeznaczonych do przewożenia sześciu rakiet. Pomimo tego, że produkowany w latach 1967-1994 samochód nie należał do ekonomicznych w eksploatacji, to ze względu na możliwości pokonania ekstremalnego terenu był ceniony przez użytkowników.

Dane techniczne:

Długość: 8,64 m

Szerokość: 2,75 m

Wysokość: 3,17 m

Masa własna: 11950 kg

Ładowność: 7500 kg

Prędkość maksymalna: 71 km/h

Napęd: silnik wysokoprężny w układzie V8 JaMZ-238

Pojemnośc skokowa: 14,86 l

Moc: 240 KM

Średnie zużycie paliwa: 42 l / 100 km