Polski samochód rolniczy produkowany w latach 1973-1991 w Fabryce Samochodów Rolniczych „Polmo” w Poznaniu (do 1973 r., czyli początków produkcji Tarpana fabryka nosiła nazwę Wielkopolskie Zakłady Naprawy Samochodów, a następnie w l. 1973-75 Zakład Samochodów Rolniczych). Prezentowany model 233 powstawał w 3 wersjach produkcyjnych: standard, pick-up i combi. Tarpany odniosły też sukces eksportowy: zakupiły je m.in. Grecja i Iran.
Cechą charakterystyczną jest przesuwna tylna ściana kabiny, dzięki czemu dość łatwo można regulować wielkość powierzchni ładunkowej samochodu. Nie mniej słynny Tarpan był dzięki swojej niskiej jakości wykonania, ręczne klepanie blach, malowanie ręcznymi pistoletami natryskowymi to była norma w początkach produkcji.
Dane techniczne Tarpan 233:
Długość: 4,32 m
Szerokość:1,75 m
Wysokość:1,84 m
Masa własna: 1300 kg
Napęd: czterocylindrowy, górnozaworowy silnik benzynowy S-21
Pojemność skokowa: 2120 cm3
Moc: 70 KM
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Średnie zużycie paliwa: ok. 13 l / 100 km