Wkrótce po zakończeniu II wojny światowej, w 1946 roku, polskie władze rozpoczęły prace zmierzające do odbudowy przemysłu motoryzacyjnego i możliwości produkcji aut osobowych w kraju na licencji zagranicznej. Najlepszą ofertę zaproponował znany jeszcze z przedwojennej współpracy koncern Fiat. Włosi zaoferowali pomoc w budowie fabryki i odpowiednie do produkcji modele aut. Jednak wkrótce po podpisaniu umowy, ze względów politycznych ta współpraca została przerwana. Do produkcji dla powstającej na Żeraniu Fabryki Samochodów Osobowych wybrano wytwarzany w ZSRR od 1946 r. radziecki samochód GAZ M20 Pobieda (Zwycięstwo). Stosowną umowę podpisano 25 stycznia 1950 r. Pierwsze Warszawy M20, montowane z części dostarczonych ze Związku Radzieckiego zjechały z linii produkcyjnej w końcu 1951 roku. Dopiero 5 lat później powstawały auta całkowicie wykonane z podzespołów polskiej produkcji. Warszawa posiadała czterodrzwiowe nadwozie typu fastback o konstrukcji samonośnej z ramą pomocniczą, do której mocowano jednostkę napędową i przednie zawieszenie. Napęd stanowił dolnozaworowy, czterocylindrowy silnik M-20 o pojemności 2120 cm3 i mocy 50 KM. Auto osiagało 105 km/h. Rok 1957 przyniósł pierwszą poważniejszą modernizację w historii Warszawy. Z zewnątrz zmiany obejmowały m.in. nową atrapę chłodnicy, listwy boczne i progowe oraz inne lampy kierunkowskazów. Na masce pojawiło się nowe logo FSO, a pod nią zmodernizowany silnik. Zwiększono stopień sprężania, co pozwoliło na wzrost momentu obrotowego i mocy do 52 KM. Dzięki temu model nazwany początkowo Warszawa M20-57, a następnie M200, osigał predkość maksymalną 115 km/h. Zmiany objeły także wnętrze, pojawiła się dwukolorowa tapicerka, popielniczka i nowa kierownica. Rozwój Warszawy trwal nadal. Wprowadzono kolejne wersje: M201, M202, M223 i 224 i nowe typy nadwozi: sedan, furgon, kombi, pick-up, radiowóz, karetka, a nawet przeznaczona dla slużb kolejowych drezyna. Do czasu zakończenia produkcji w 1973 roku żerańską FSO opuściło ponad 250 tysięcy samochodów FSO Warszawa wszystkich wersji, z czego niespełna 73 tysiące trafiło na eksport do 25 krajów.
Dane techniczne samochodu FSO Warszawa M200 (model M20-57):
Długość: 4,67 m
Szerokość: 1,7 m
Wysokość: 1,64 m
Rostaw osi: 2,7 m
Masa własna: 1360 kg
Liczba miejsc: 5
Prędkość maksymalna: 115 km/h
Napęd: dolnozaworowy, czterocylindrowy silnik benzynowy M-20
Pojemność skokowa: 2120 cm3
Moc: 50 KM
Średnie zużycie paliwa: 12-14 l / 100 km