Samochód osobowy produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie od 1978 do 2002 roku. Powstał jako następca Polskiego Fiata 125p, po którym odziedziczył wiele podzespołów i rozwiązań technicznych, w tym zawieszenie, układ przeniesienia napędu, zmodyfikowany silnik. Polonez został zaprojektowany przez włoskich konstruktorów z koncernu Fiat, ale wg polskich wytycznych z uwzględnieniem norm bezpieczeństwa (kontrolowane strefy zgniotu, wzmocnienia boczne drzwi, pasy z napinaczami), funkcjonalności i emisji spalin. Pierwsze prototypy samochodu oznaczonego jako 125PN (Polacco Nuova – Polski Nowy) skonstruowano już w 1975 roku, ale produkcję seryjną rozpoczęto 3 lata później na nowej, zautomatyzowanej linii montażowej. Początkowo nazwany FSO Polski 1300/1500, wkrótce jednak w wyniku plebiscytu czytelników „Życia Warszawy” została wybrana nowa nazwa – POLONEZ.
Samochód był stosunkowo nowoczesny i bogato wyposażony już w standardowej wersji, w jego skład wchodziły m.in.: welurowa tapicerka, obrotomierz, zegar, ogrzewanie tylnej szyby wraz z wycieraczką, światła przeciwmgłowe, zapalniczka, regulowana kolumna kierownicy oraz przednie bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Niestety kryzys lat 80-tych przyniósł zubożoną odmianę nazywaną Popular. Największą w swojej historii modernizację Polonez przeszedł w 1991 roku, wraz z wprowadzenie do sprzedaży modelu Caro. Łącznie przez 24 lata wyprodukowano ponad milion egzemplarzy. Polonez w kolekcji MTW GRYF to samochód z pierwszych lat produkcji potocznie nazywany od bohatera serialu „07 zgłoś się” – „Borewiczem”.
Dane techniczne FSO Polonez:
Długość: 4,27 m
Szerokość: 1,65 m
Wysokość: 1,42 m
Masa własna: 1140 kg
Prędkość maksymalna: 145 km/h
Napęd: czterocylindrowy, benzynowy silnik rzędowy OHV
Pojemnośc skokowa: 1481 cm3
Moc: 75 KM