W 1965 roku rząd Rumunii podjął decyzję o budowie przemysłu motoryzacyjnego w tym kraju. Rok później powstały zakłady Uzina de Autoturisme Pitești, w którym przymierzano się do stworzenia rodzimego pojazdu o nazwie Mioveni. W roku 1968 porzucono te plany i nawiązano współpracę z koncernem Renault by czerpać z bogatego doświadczenia francuskiego producenta w tej branży. Pierwszym samochodem, który zjechał z linii produkcyjnej nowo powstałej fabryki, była licencyjna wersja samochodu Renault 8 pod nazwą Dacia 1100. Po przedstawieniu przez Renault nowego modelu R12 na paryskiej wystawie samochodowej w październiku 1969 roku, niemalże natychmiast rozpoczęto produkcję rumuńskiej wersji tego pojazdu, z których model podstawowy nosił nazwę Dacia 1300. Pojazd ten był produkowany w rumuńskich zakładach do roku 1984, natomiast inne wersje bazujące na modelu R12 nawet do 2004 roku (Dacia 1310). Samochód ten odegrał olbrzymią rolę w rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Rumunii. Początkowo model ten był konstruowany z części sprowadzanych z Francji, w połowie lat 80-tych zapotrzebowanie na około 98 % części pokrywała już rodzima, rumuńska produkcja. Był on eksportowany do krajów, zarówno bloku wschodniego, jak i Europy zachodniej i cieszył się dużym zainteresowaniem. Łącznie wyprodukowano prawie 2 miliony egzemplarzy w różnych wersjach co w porównaniu z 2,5 miliona wyprodukowanych samochodów Renault 12 robi wrażenie. Samochód również można było nabyć na rynku polskim. W 1973 roku koszt Dacii 1300 w Motozbycie wynosił 170 tysięcy złotych lub 1880 dolarów.
Napęd R4 1,3l 91289 cm3 OHV
moc maksymalna 54 KM
Prędkość maksymalna 145 km/h
Napęd: przedni
masa własna: 920 kg