BAT-M
Gąsienicowa spycharka szybkobieżna BAT-M (Obiekt 405) powstała na podwoziu ciężkiego ciągnika artyleryjskiego AT-T (Obiekt 401), który nie został wprowadzony do uzbrojenia Wojska Polskiego (zakupiono tylko 2 egzemplarze do prób). Stał się jednak bazą do skonstruowania kilku ciężkich pojazdów inżynieryjnych, specjalistycznych maszyn do prac ziemnych, powszechnie stosowanych w naszej armii od lat 60-tych: BAT-M (spycharka szybkobieżna), BTM-3 (koparka wieloczerpakowa) oraz MDK-2 (koparka frezowa). BAT-M był wykorzystywany przy: budowie dróg, wyrównywaniu terenu i rozgarnianiu materiałów sypkich, przygotowaniu stanowisk, wykonywaniu przejść przez miejsca skażone, rowy i wąwozy, usuwaniu zawałów, krzewów, a także odśnieżaniu. Pojazd wyposażony był w żuraw o udźwigu 2000 kg.
Dane techniczne:
Długość / szerokość (położeniu transportowym – roboczym / wysokość: 7,05 / 4 – 5 / 3,75 m
Masa: 27,5 t
Załoga: 2 osoby
Napęd: silnik wysokoprężny W-401 lub A-401G w układzie V12 chłodzony cieczą o mocy 415 KM
Prędkość maksymalna na drodze / podczas pracy: 35 / 1,5 – 16 km/h