Krupp LD 2,5 H (Niemcy, 1938)
Zakłady Friedricha Kruppa w Essen powstały w początkach XIX wieku. Były wiodącą firmą w branży metalurgicznej, od połowy stulecia, aż po I wojnę światową stając się jednym głównych producentów uzbrojenia, szczególnie artylerii i amunicji. Postanowienia Traktatu Wersalskiego wymusiły całkowitą zmianę profilu produkcyjnego. Odtąd głównymi produktami Fried. Krupp AG stały się lokomotywy, maszyny rolnicze, silniki oraz samochody. W latach 30-tych XX wieku firma wprowadziła na rynek kilka nowoczesnych ciężarówek i autobusów montowanych na ich podwoziach. Jednym z nich było zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Berlinie w 1936 roku podwozie Krupp LD 2,5 H, na bazie którego powstawały samochody ciężarowe o ładowności 2,5 tony oraz autobusy. Ten dość skomplikowany system oznaczeń pojazdów z Essen można rozszyfrować w następujący sposób: L – podwozie ciężarówki, D – silnik diesla, 2,5 – ładowność, H – lekka rama. Prezentowany autobus został wyprodukowany w 1938 roku.
Aktualizacja 20.08.2018 – Krupp otrzymał nowe malowanie – od dziś prezentuje barwy firmy komunikacyjnej z Wolnego Miasta Gdańska.
Dane techniczne:
Rodzaj pojazdu: autobus miejski
Liczba miejsc siedzących: 26 (wraz z kierowcą)
Długość: 8,7 m
Szerokość: 2,05 m
Wysokość: 2,75 m
Rozstaw osi: 5 m
Masa własna: 4780 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 7280 kg
Napęd: silnik diesla o pojemności skokowej 4,05 l i mocy 55 KM