T-34/85

T-34-85 (T-34/85), czołg średni

Czołg z naszej kolekcji przedstawiony na zdjęciach poniżej przeszedł zimą 2012-13 kompleksowy remont wykonany na zlecenie muzeum. Remontowi zostały poddane wszystkie podzespoły mechaniczne i instalacje. Na koniec czołg został na nowo pomalowany.

Konstrukcja z 1943 roku, powstała w wyniku modernizacji czołgu T-34/76 produkowanego od roku 1941.

Od końca 1944 zasadniczy sprzęt bojowy sowieckich jednostek pancernych.
Dane taktyczno-techniczne
T-34-85 model 1944

Kadłub spawany z płyt walcowanych. Wieża spawana z elementów odlewanych.

Załoga – 5 osób (dowódca, celowniczy, ładowniczy, kierowca-mechanik, strzelec-radiotelegrafista).
Masy – masa 32 t.
Wymiary – długość całkowita 8,10 m, długość kadłuba 6,07-6,10 m, szerokość 3,00 m, wysokość 2,72 m, prześwit 0,40m.
Uzbrojenie – 1 armata 85 mm wz. 1944 ZiS-S-53 sprężona z 1 karabinem maszynowym 7,62 mm DTM w wieży, 1 karabin maszynowy 7,62 mm DTM w kadłubie.
Kąty ostrzału armaty w płaszczyźnie poziomej 360°, w płaszczyźnie pionowej -5° ÷ +22°, napęd wieży ręczny i elektryczny, prędkość obrotu wieży 17°/s.
Amunicja – 56-60 nabojów do działa, 1920 nabojów do km, 20-25 granatów ręcznych F-1.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne – 1 celownik teleskopowy TSz-16, 1 celownik mechaniczny km DTM, 3 obrotowe peryskopy obserwacyjne Mk-4, 2 peryskopy obserwacyjne mechanika-kierowcy, wieżyczka obserwacyjna dowódcy czołgu.
Opancerzenie – kadłub: przód 45-60 mm, boki 45 mm, tył 45 mm, dno 20-22 mm, strop 20-22 mm. wieża: przód 75-90 mm, boki 75 mm, tył 60 mm, strop 20 mm.s
Napęd – silnik dieslowski 4-suwowy, widlasty, 12-cylindrowy W-2-34, moc 367,8 kW (500 KM) przy 1800 obr./min., pojemność 38 880 cm³, średnica cylindra 150 mm, skok tłoka 180-186 mm,  stopień sprężania 15, chłodzenie płynem.
Paliwo – olej napędowy, pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 630 l, pojemność dodatkowych zbiorników 180 l, zużycie paliwa po drodze 200-270 l/100 km, zużycie paliwa w terenie 250-350 l/100 km.
Układ napędowy – sprzęgło główne suche wielotarczowe, skrzynia przekładniowa mechaniczna, 5 biegów do przodu 1 do tyłu, sprzęgła boczne z hamulcami taśmowymi, jednostopniowe przekładnie boczne.
Podwozie – zawieszone niezależnie na pionowych resorach spiralnych, 5 par podwójnych kół nośnych z bandażami gumowymi, koła napędowe z tyłu kadłuba, napinające z przodu, gąsienice metalowe, jednosworzniowe, jednogrzebieniowe, w każdej taśmie 72 ogniwa szerokość gąsienicy 500 mm, podziałka 172 mm, długość oporowa gąsienicy 3850 mm, rozstaw środków gąsienic 2450 mm.
Instalacja elektryczna – jednoprzewodowa, 12/24 V.
Osiągi – moc jednostkowa 11,5 kW/t (15,5 KM/t), prędkość maksymalna po drodze 50-55 km/h, zasięg po drodze 300 km, zasięg w terenie 230 km.
Pokonywane przeszkody – nacisk jednostkowy 0,85 kg/cm°, wzniesienia o nachyleniu 30°, rowy o szerokości 2,50 m, przeszkody wodne o głębokości 1,30 m, ściany pionowe o wysokości 0,73 m.
Łączność – radiostacja 9R lub 10R, czołgowy telefon wewnętrzny TPU-4.