Szwajcarska firma Berna w Olten została zalożona w 1902 roku przez Josepha Wyssa. Początkowo produkowała samochody osobowe, takie jak Berna Vis-a-vis Ideal czy Unicum, konstruowane przez założyciela. Wkrótce w ofercie firmy znalazły się też cieżarówki i przyczepy. W 1929 r. po kilkunastu latach zmian właścicieli, trudności finansowych i przestawiania się na produkcję różnych wyrobów, Berna staje się własnością głównego producenta samochodów ciężarowych, autobusów i silników w Szwajcarii – firmy Adolph Saurer AG z Arborn. Dzięki temu zakłady z Olten rozpoczynają produkcję pojazdów marki Saurer z zachowaniem nazwy Berna. Są to m.in. Berna 2, Berna 275/10, Berna 2US, autobusy, a od 1940 roku także trolejbusy. W 1964 r. do produkcji wchodzi prezentowany w muzeum terenowy model z napędem 4×4 – Berna 2VM, opracowany w końcu lat 50. w macierzystych zakładach jako Saurer 2DM. Identyczne ciężarówki w obu fabrykach wyprodukowano w liczbie 4800 egzemplarzy (w Berna 1600 + 3200 w Arborn). Do Armii Szwajcarskiej wprowadzono je w 1964 r. w kilku wersjach. Najliczniejsze były samochody ze skrzynią przeznaczone do przewozu 30 żołnierzy lub blisko 5 t ładunku, wykorzystywane także do holowana dział polowych i przeciwlotniczych oraz przyczep ze specjalistycznym sprzętem. Produkowano również wywrotki i cysterny, a także samochody wyposażone w pług śnieżny. Produkcję zakończono w 1976 roku, a ostateczne wycofanie ze służby w wojsku nastapiło w 2009 roku.
Dane techniczne Berna 2VM:
Liczba miejsc w kabinie: 3 (kierowca i 2 pasażerów)
Długość: 7,37 m
Rozstaw osi: 4,2 m
Szerokość: 2,3 m
Wysokość: 3,2 m
Masa własna: 7100 kg
Ładowność: 4900 kg (lub 30 żołnierzy)
Prędkość maksymalna: 75 km/h
Napęd: sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Berna T3
Pojemność skokowa: 8,1 l
Moc: 135 KM