BRDM-2

BRDM-2 został kompleksowo wyremontowany w naszych warsztatach. Obecnie pojazd jest w pełni sprawny technicznie.

BRDM 2 (Bronirowannaja Razwiedywatielno Dozornaja Maszina – opancerzony samochód rozpoznawczo patrolowy) rosyjski, opancerzony samochód w układzie napędowym 4×4. Został opracowany na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych w Biurze Konstrukcyjnym Diedkowa. Zespołem konstrukcyjnym kierował W. K. Rubcow. Oficjalna prezentacja samochodu miała miejsce w 1966 roku. Samochód pancerny BRDM 2 zastąpił w armii ZSRR pojazd BRDM 1.

W kadłubie BRDM 2 można wyróżnić trzy przedziały: kierowania z przodu, w środku bojowy z obrotową wieżą i na końcu napędowy oddzielony od pozostałych płytą pancerną. Opancerzenie pojazdu, wykonane metodą spawania z blach pancernych, zapewnia ochronę jedynie przed pociskami małokalibrowymi.

Załogę samochodu pancernego BRDM 2 stanowi czterech żołnierzy: dowódca, kierowca, działonowy i zwiadowca. Kierowca siedzi z lewej strony przedziału kierowania, dowódca obok niego. Obaj żołnierze mają nad głowami okrągłe włazy, które stanowią jedyne wejście/wyjście w pojeździe. Teren przed sobą obserwują przez peryskopy rozmieszczone wokół włazów lub przez dwie, duże pancerne szyby, które w strefie zagrożenia zakrywa się metalowymi płytami. Także w środkowych częściach ścian bocznych umieszczono peryskopy.

Uzbrojenie umieszczono w obrotowej wierzy BPU 1. Umieszczono w niej dwa sprzężone karabiny: KPWT kalibru 14.5 mm z zapasem 500 sztuk amunicji i PKT kalibru 7.62 mm z zapasem 2000 sztuk amunicji. Strzelec prowadził ogień za pomocą celownika optycznego PP 61 A. Napęd wieży jest ręczny, zakres naprowadzania wynosił w płaszczyźnie poziomej 360o, a w pionowej od -4o do +30o. Dodatkowo żołnierze mają możliwość prowadzenia ognia z wnętrza pojazdu. W bocznych ścianach umieszczono po jednym gnieździe strzelniczym oraz po trzy peryskopy do prowadzenia obserwacji.

Do napędu zastosowano ośmiocylindrowy, w układzie V, benzynowy silnik chłodzony cieczą GAZ 41. Rozwija on moc 102 kW (140 KM) przy 3400 obr/min. W układzie przeniesienia napędu zastosowano mechaniczne, suche, jednotarczowe sprzęgło, skrzynię biegów (cztery biegi do przodu, jeden wsteczny, 3 i 4 bieg jest synchronizowany), dwubiegową skrzynię redukcyjną, skrzynię rozdzielczą oraz samoblokujące mechanizmy różnicowe osi. W stropie przedziału napędowego umieszczono wloty powietrza do silnika oraz klapy obsługowe.

Układ jezdny BRDM 2stanowi bardzo ciekawą konstrukcję. Samochód pancerny zbudowano w układzie napędowym 4×4. Zawieszenie składa się z resorów piórowych zamontowanych wzdłużnie oraz teleskopowych amortyzatorów hydraulicznych. Zastosowano ogumienie rozmiaru 13.00×18. Dodatkowo do przekraczania bardzo trudnego terenu zamontowano cztery dodatkowe koła. Koła te są zawieszone na wahaczach i podczas codziennej eksploatacji schowane pod bocznymi ścianami nadwozia pomiędzy dwiema głównymi osiami. Do przekraczania trudnego terenu kierowca opuszcza je za pomocą mechanicznego układu. Koła te są napędzane przy pomocy przekładni łańcuchowej. Ślimakowy, pozbawiony wspomagania układ kierowniczy działa na koła przedniej osi. Zastosowano hydrauliczne hamulce bębnowe oraz układ centralnego pompowania kół.

Samochód pancerny BRDM 2 jest pojazdem pływającym. Napęd na wodzie zapewnia pędnik umieszczony w tylnej części kadłuba, w osi pojazdu. Skręty na wodzie umożliwiają kierownice umieszczone bezpośrednio za pędnikiem. Przed wjazdem do wody podnoszony jest falochron z przodu nadwozia.

BRDM 2 standardowo wyposażony jest w bogate układy nawigacji (przyrząd TNA 2), łączności oraz rozpoznania skażeń (rentgenometr DP 3B i przyrząd PChR). Samochód wyposażony jest w wyciągarkę.

BRDM 2 stał się baza dla wielu pojazdów specjalnych:
BRDM 2U: wóz dowódczo-sztabowy, pozbawiony wieży i uzbrojenia z powiększonym kadłubem.
BRDM 2 RChB: wóz rozpoznania skażeń.
BRDM 2 jako nosnik zestawy przeciwlotniczego 9K35 STRZAŁA 10
BRDM 2 jako nosnik zestawy przeciwpancernego 9M113 KONKURS
BRDM 2 stał się nośnikiem szeregu systemów przeciwpancernych pocisków kierowanych: 9M14 MALUTKA, 9M17 FALANGA, 9M17P SKORPION, 9M113 KONKURS oraz rakietowego systemu przeciwlotniczego 9K35M3 STRZAŁA 10M3.

BRDM 2 znalazł się w arsenałach wielu państw: Albanii, Algierii, Angoli, Beninie, Bułgarii, Republice Środkowo-Afrykańskiej, Czadzie, Kongo, Egipcie, Gwinei Równikowej, Etiopii, NRD, Gwinei, Iraku, Izraelu, Dżibuti, Libii, Madagaskarze, Malawi, Mali, Mauretanii, Mongolii, Maroko, Mozambiku, Nikaragui, Peru, Polski, Rumunii, Somalii, Sudanie, Syrii, Tanzanii, Ugandzie, Wietnamie, Jemenie, Jugosławii, Zambii, Zimbabwe, na Kubie, Wyspach Świętego Tomasza, Wyspach Zielonego Przylądka i Węgrzech. W Wojsku Polskim BRDM 2 zastąpił samochody BRDM 1 i FUG. Wykorzystywany jest jako typowy pojazd pododdziałów rozpoznawczych i przez dowództwo pododdziałów innych rodzajów wojsk. W Wojskowych Zakładach Mechanicznych w Siemianowicach Śląskich opracowano bardzo udaną modernizacje BRDM – BRDM 2B.

DANE TECHNICZNE BRDM 2
Kraj: Rosja
Załoga: 4
Układ napędowy: 4×4
Masa bojowa(kg): 7000
Współczynnik mocy (kW/t): 14.7
Długość (mm): 5750
Szerokość(mm): 2350
Wysokość(mm): 2310
Prześwit (mm): 430
Rozstaw kolein (mm): 1840
Rozstaw kół (mm): 3100
Prędkość (km/h): 100
Zapas paliwa (litry):290
Zasięg (km): 750
Bród (m): pływa
Silnik: GAZ 41, ośmiocylindrowy, benzynowy, chłodzony cieczą o mocy 102 kW (140 KM) przy 3400 obr/min.
Skrzynia biegów: mechaniczna, cztery biegi do przodu, jeden do tyłu.
Uzbrojenie(amunicja):karabin maszynowy KPWT kalibru 14.5 mm (500 sztuk), karabin maszynowy PKT kalibru 7.62 (2000 sztuk).